Rotate
Beskrivelse
Brief: Skab et møbel hovedsageligt af genbrugsmaterialer, der ændrer virkeligheden – et Mesterværk. Jeg valgte at gentænke det klassiske hjørneskab og skabe Rotate – et skulpturelt og fleksibelt skab, der passer ind overalt.
Design: Jeg har længe ønsket at designe et rundt skab, fordi traditionelle hjørneskabe ofte føles tunge og fastlåste i et rum. Med Rotate ville jeg skabe en let og dynamisk version, hvor hvert modul kan dreje individuelt, så skabet hele tiden ændrer karakter.
Skabets perforerede sider er lavet af opslagstavler fra mit eget overskudslager, mens de runde bakker er genbrugte metalbakker fra udendørsborde. De perforerede flader gør skabet delvist gennemsigtigt, så det både kan vise frem og gemme væk – en balanceret blanding af opbevaring og æstetik.
Farverne er nøje udvalgt – en stærk coboltblå, energisk orange og en dyb grøn, der giver møblet liv og karakter. I bunden har jeg integreret en læderbeklædt plade med stikninger, der danner et diskret A – en detalje, der understreger møblets håndværksmæssige finish.
Rotate er designet som et modulært system, der kan leveres nogenlunde fladpakket, så brugeren selv kan samle modulerne efter behov. Man kan stable flere sammen eller bruge et enkelt modul som et sidebord eller natbord – et møbel, der vokser og tilpasses rummet.
Rotate fungerer både i private hjem og i offentlige rum. Det kan bruges som opbevaring eller natbord på hotelværelser, eller som et skulpturelt indslag i en lounge eller et venteområde – perfekt til opbevaring af bøger, kunst eller som et fleksibelt sidebord.
Rotate er ikke et hjørneskab, der bliver presset op i et hjørne. Det er en fri, fleksibel og skulpturel opbevaringsløsning, der kan stå hvor som helst – i både små og store miljøer.
DANMARKS
NÆSTE
KLASSIKER
EN STRUKTURERET PROCES - I HØJT TEMPO
At sige ja til Danmarks Næste Klassiker og designe et møbel på tre uger har været en intens proces, der har krævet kreativitet, struktur og hurtige beslutninger. Tiden har været en konstant udfordring, og det har været altafgørende at stole på min intuition.
For at udnytte den begrænsede tid bedst muligt har jeg arbejdet metodisk fra start. Den første uge har handlet om at fastlægge formen – uden et klart design ville processen løbe fra mig. Jeg har skitseret, klippet i papir og eksperimenteret med foldeteknikker for hurtigt at finde de store linjer. I tæt samarbejde med modelmager Morten Lyhne har jeg afsøgt produktionsmuligheder, hvor materialer og tidsramme har været afgørende faktorer.
Når idéen har taget form, har jeg bygget en hurtig mock-up for at teste proportioner og fornemmelse, før arbejdet med præcise mål og detaljer er gået i gang. Produktionen har krævet løbende justeringer, men én ting har været sikkert: Møblet stod færdigt lige til deadline – hver eneste gang.
AT HOLDE FAST I MIN DESIGNIDENTITET
Den største udfordring har været at skabe noget, der føles som mit eget, trods tidspres og programmets faste rammer. Jeg har insisteret på at bevare mit design-DNA og arbejde ud fra de værdier, der kendetegner min tilgang til formgivning.
Undervejs har jeg måttet træffe hurtige valg og eksperimentere mere end nogensinde før. Det har givet mig en dybere forståelse af mit eget potentiale og bekræftet, at jeg trives i en kreativ proces under pres. Nye materialer, teknikker og arbejdsmetoder – og ikke mindst et konstant kamera på mig – har tvunget mig til at tænke i nye baner og udfordre mine vante arbejdsmetoder.
At designe under tidspres har været en følelsesmæssig rutsjebane, hvor intensitet og begejstring er gået hånd i hånd. Men vigtigst af alt har det vist mig, hvor meget jeg kan rykke mig – og hvor stærkt mit drive for at skabe er.
