Hector
Beskrivelse
Brief: At designe et nyt siddemøbel til børn i børnehavealderen – et møbel, der er fleksibelt, pladsbesparende og som kan mere end bare at være en skammel. Ønsket var et møbel, der let kan stables væk, tilpasses børns forskellige siddestillinger og samtidig aktiveres i løbet af dagen, så det ikke bare “sover” uden for brug.
Design: Hector er udviklet med bevægelse og fleksibilitet i fokus. Jeg vidste hurtigt, at møblet skulle kunne noget mere end at være en stationær skammel – det skulle invitere til leg, balance og samarbejde. Derfor blev formen enkel og konisk, udført i formspændt krydsfiner beklædt med egetræsfiner, som giver en varm og venlig taktilitet, der passer til børns hænder.
På toppen har Hector en slidstærk og let rengørbar laminatoverflade i forskellige farver, som tilfører et legende element. På siderne er der fræset aflange huller, hvor de tilhørende brædder kan indsættes – og her opstår magien: Hector transformerer sig fra siddemøbel til forhindringsbane, balanceleg eller en lille bænk.
Brædderne er produceret i massivt egetræ og har fræsninger på bagsiden, så de sætter sig i ‘hak’ og ligger stabilt i skamlerne. Dette sikrer en sikker og robust forbindelse, når de bruges til leg og balance.
Når gulvet skal ryddes, kan Hector nemt stables. Og når den vendes om, kan den endda bruges til opbevaring. Møblet er designet til at vokse med barnet – fra tre til seks år – og understøtter motorik, fantasi og social interaktion.
Hector er mere end en skammel. Det er et aktivt element i børns hverdag – klar til at støtte både leg, spisesituationer og hvile.
DANMARKS
NÆSTE
KLASSIKER
EN STRUKTURERET PROCES - I HØJT TEMPO
At sige ja til Danmarks Næste Klassiker og designe et møbel på tre uger har været en intens proces, der har krævet kreativitet, struktur og hurtige beslutninger. Tiden har været en konstant udfordring, og det har været altafgørende at stole på min intuition.
For at udnytte den begrænsede tid bedst muligt har jeg arbejdet metodisk fra start. Den første uge har handlet om at fastlægge formen – uden et klart design ville processen løbe fra mig. Jeg har skitseret, klippet i papir og eksperimenteret med foldeteknikker for hurtigt at finde de store linjer. I tæt samarbejde med modelmager Morten Lyhne har jeg afsøgt produktionsmuligheder, hvor materialer og tidsramme har været afgørende faktorer.
Når idéen har taget form, har jeg bygget en hurtig mock-up for at teste proportioner og fornemmelse, før arbejdet med præcise mål og detaljer er gået i gang. Produktionen har krævet løbende justeringer, men én ting har været sikkert: Møblet stod færdigt lige til deadline – hver eneste gang.
AT HOLDE FAST I MIN DESIGNIDENTITET
Den største udfordring har været at skabe noget, der føles som mit eget, trods tidspres og programmets faste rammer. Jeg har insisteret på at bevare mit design-DNA og arbejde ud fra de værdier, der kendetegner min tilgang til formgivning.
Undervejs har jeg måttet træffe hurtige valg og eksperimentere mere end nogensinde før. Det har givet mig en dybere forståelse af mit eget potentiale og bekræftet, at jeg trives i en kreativ proces under pres. Nye materialer, teknikker og arbejdsmetoder – og ikke mindst et konstant kamera på mig – har tvunget mig til at tænke i nye baner og udfordre mine vante arbejdsmetoder.
At designe under tidspres har været en følelsesmæssig rutsjebane, hvor intensitet og begejstring er gået hånd i hånd. Men vigtigst af alt har det vist mig, hvor meget jeg kan rykke mig – og hvor stærkt mit drive for at skabe er.
