Design / Fashion

Fashion

Beskrivelse

Brief: At skabe en nyfortolkning af en slagbænk til små lejligheder – en let og fleksibel bænk, som to personer nemt kan løfte, og som tilføjer noget ekstra til hjemmet.

Design: Jeg troede først, det var en nem opgave. Jeg ville udfordre mig selv og arbejde i træ – et materiale, jeg ikke har brugt så meget før. Jeg havde næsten designet færdigt, da jeg kunne mærke, at det ikke var det rigtige. Dagen før dommersamtalen måtte jeg “lige designe en ny bænk”, og det endte – selvfølgelig – med metal. Jeg ved ikke, hvad det er med metal, men jeg er draget af det. Det er enkelt, funky og minimalistisk.

Fashion er en gennemsigtig slagbænk i forkromet gittermetal med polstring på sæde og ryg i en cobolt blå farve. En let og legende konstruktion, der visuelt fylder minimalt, men som samtidig træder frem som et stærkt statement-piece i rummet. Bænken står på hjul og er derfor nem at flytte rundt på – den kan hurtigt ændre funktion og placering alt efter behov.

Inspirationen til Fashion kommer fra high-tech-stilen fra 80’erne – både i valget af det forkromede stål og den markante blå farve. Jeg har altid været draget af den æstetik: det industrielle, det blankpolerede, det grafiske og stringente, men med et twist af noget legende og funky.

Fashion er gennemsigtig i sit udtryk og skaber en lethed, som gør den oplagt til små rum, hvor traditionelle møbler hurtigt kan virke tunge og dominerende. Her svæver den nærmest i rummet og bliver en del af indretningen uden at tage al pladsen.

Under sædet er der integrerede spejlkasser, som skaber plads til opbevaring af småting. De reflekterende flader leger med lyset og spejler omgivelserne, hvilket giver bænken endnu et lag af dynamik og foranderlighed. Jeg elsker tanken om, at man kan gøre den til sin egen – alt efter, hvad man vælger at lægge i eller omkring den.

Fashion kan være et kunststykke i hjemmet eller en praktisk, funky bænk til alt det, du gerne vil vise frem. Den er både rå og elegant – et lille showpiece i sig selv.

DANMARKS
NÆSTE
KLASSIKER

EN STRUKTURERET PROCES - I HØJT TEMPO

At sige ja til Danmarks Næste Klassiker og designe et møbel på tre uger har været en intens proces, der har krævet kreativitet, struktur og hurtige beslutninger. Tiden har været en konstant udfordring, og det har været altafgørende at stole på min intuition.

For at udnytte den begrænsede tid bedst muligt har jeg arbejdet metodisk fra start. Den første uge har handlet om at fastlægge formen – uden et klart design ville processen løbe fra mig. Jeg har skitseret, klippet i papir og eksperimenteret med foldeteknikker for hurtigt at finde de store linjer. I tæt samarbejde med modelmager Morten Lyhne har jeg afsøgt produktionsmuligheder, hvor materialer og tidsramme har været afgørende faktorer.

Når idéen har taget form, har jeg bygget en hurtig mock-up for at teste proportioner og fornemmelse, før arbejdet med præcise mål og detaljer er gået i gang. Produktionen har krævet løbende justeringer, men én ting har været sikkert: Møblet stod færdigt lige til deadline – hver eneste gang.

AT HOLDE FAST I MIN DESIGNIDENTITET

Den største udfordring har været at skabe noget, der føles som mit eget, trods tidspres og programmets faste rammer. Jeg har insisteret på at bevare mit design-DNA og arbejde ud fra de værdier, der kendetegner min tilgang til formgivning.

Undervejs har jeg måttet træffe hurtige valg og eksperimentere mere end nogensinde før. Det har givet mig en dybere forståelse af mit eget potentiale og bekræftet, at jeg trives i en kreativ proces under pres. Nye materialer, teknikker og arbejdsmetoder – og ikke mindst et konstant kamera på mig – har tvunget mig til at tænke i nye baner og udfordre mine vante arbejdsmetoder.

At designe under tidspres har været en følelsesmæssig rutsjebane, hvor intensitet og begejstring er gået hånd i hånd. Men vigtigst af alt har det vist mig, hvor meget jeg kan rykke mig – og hvor stærkt mit drive for at skabe er.